Metal Stitching/Reparaties van Gietijzer

Metal Stitching-techniek van Goltens Minimaliseert Kosten en Downtime


Metal Stitching - Reparatie aan Gietijzer - Reparatie van Scheuren in Metaal

Metal Stitching - Reparatie aan Gietijzer - Reparatie van Scheuren in Metaal

In situ metal stitching is vaak de enige aanvaardbare methode om scheuren in gietijzer te repareren. Zo kan een belangrijk onderdeel van de apparatuur gered worden, waar het anders zou leiden tot een afgekeurd component. Traditionele lasmethoden kunnen gietijzer en ander gegoten metaal niet effectief repareren. In veel gevallen leidt dit tot grotere schade aan het stuk dat gelast wordt.

De stations van Goltens over de hele wereld handhaven een grote expertise op het gebied van metal stitching reparaties. Door metal stitching te gebruiken kan Goltens deze grote problemen oplossen voor klanten. Hierdoor wordt de downtime tot een minimum beperkt, wat een groot bedrag aan onnodige vervanging van onderdelen kan besparen.  

Metal stitching om gegoten metalen te repareren, heeft een groot aantal voordelen:

  • Het biedt een permanente reparatie van de scheur, zonder de hitte die bij lassen onvermijdelijk is. 
  • Het kan ter plaatse uitgevoerd worden, waarbij hoge kosten die met demontage en vervoer gepaard gaan vermeden worden. 
  • Het gerepareerde gebied is weer even sterk als voorheen, met een waterdichte en gasdichte reparatie.
  • In situ machineren en frezen herstelt het oppervlak van het gerepareerde gebied tot de originele afmetingen.

De applicaties voor het proces zijn veelvuldig en velen bestrijken een breed spectrum:

  • Reparatie van een Gescheurd Motorblok (zijwanden, liner bores)
  • Reparatie Beschadigde Motorbedplate
  • Reparatie aan een Stoomturbine
  • Schade repareren aan zware industriële apparatuur
  • Reparatie van barsten in het metaal voor mijnapparatuur en grote graafmachines
  • Beschadigde pomphuizen, tandwielkasten en tandwielen

Wanneer dit correct afgehandeld wordt, gebruikmakend van Goltens expertise in machineren op locatie om het oppervlak van de reparatie te herstellen, zal het oppervlak nagenoeg niet te onderscheiden zijn van de rest van het apparaat. Het zal weer net zo sterk zijn als de dag waarop het gemaakt werd.

Hoe werkt metal stitching om beschadigd gegoten metaal te repareren?

De afbeelding hierboven laat zien wat de schade was aan dit MAK 12M282 dieselmotorblok, veroorzaakt door een defect aan de drijfstang. Zonder metal stitching om de schade aan het gietijzer te repareren, zou het blok afgekeurd worden.

    Na uitgebreide tests om zeker te stellen dat alle schade in beeld gebracht is, wordt het beschadigde stuk uit het motorblok gesneden. Er blijft een glad oppervlak over om een vervangend stuk aan te brengen.

      Een vervangend gietijzeren inzetstuk, dat overeenkomt met het originele materiaal, wordt vervolgens vormgegeven tot het de exacte dimensies heeft van de gesneden sectie van het blok.

        Deze gietijzeren insert wordt vervolgens in het gat gepast. De pasvorm wordt gecheckt en de insert wordt bijgeslepen, om zeker te stellen dat de pasvlakken perfect contact maken alvorens er met metal stitching begonnen wordt.

          Als de insert eenmaal past, worden de gaten voor metal stitching geboord langs de naad tussen het blok en de insert.

            De stitching pennen worden dan op de juiste plek geschroefd langs de volledige naad tussen het motorblok en het gegoten inzetstuk. De stitching pennen trekken het metaal aan beide kanten naar zich toe wanneer ze worden vastgeschroefd.

              Als de naad eenmaal volledig gedicht is, worden de koppen van de pennen verwijderd zodat de borgingen kunnen worden aangebracht.

                Voordat de borgingen worden aangebracht, wordt het oppervlak van de naad gemachineerd met behulp van in situ gereedschap. De spanning wordt weggehaald en er wordt gecontroleerd op scheurtjes of onregelmatigheden.

                  Met behulp van een boormal wordt een zeer nauwkeurig patroon gaten geboord, met dezelfde afmetingen als de metalen borgingen zullen hebben op verschillende punten langs de naad.

                    Vervolgens worden de borgingen in het gatenpatroon gedreven, waardoor de gerepareerde naad nog beter afsluit.

                      Als dit eenmaal is gebeurd, wordt het oppervlak glad gemaakt. Daarna wordt de reparatie nogmaals gecontroleerd om zeker te stellen dat het resultaat water- en gasdicht is. Dit wordt gedaan met een penetrantonderzoek of een andere NDT-methode.